Szacowanie wielkości kontenera do prac budowlanych – poradnik

wielkości kontenera

W przypadku prowadzenia prac budowlanych lub remontowych wynajęcie kontenera jest najwygodniejszą metodą na pozbycie się gruzu, ziemi, starych mebli, odpadów wielkogabarytowych oraz innych śmieci. Przy obecnych możliwościach nie wymaga to od zamawiającego większego wysiłku, jednak trzeba pamiętać o kilku kwestiach – w tym o dopasowaniu rozmiarów wypożyczanego kontenera do prowadzonych prac. Niezależnie od tego, czy jest się nowym odbiorcą, który przechodzi przez ten proces po raz pierwszy, czy też doświadczoną firmą oceniającą swoje aktualne potrzeby związane z odpadami i recyklingiem, przy zamawianiu kontenera warto wziąć pod uwagę cztery czynniki:

  • Ilość odpadów

Najistotniejszym i najbardziej logicznym elementem oceny jest ustalenie, jak wiele odpadów zostanie wyprodukowanych przy danej pracy. Korzystne będzie wybranie kontenera o możliwie najmniejszej pojemności, pamiętając jednak, by był na tyle duży, by pomieścić wszystkie odpady. Jeśli skontaktujemy się z firmą zajmującą się wywozem gruzu, jej pracownicy z pewnością doradzą nam, jaki pojemnik będzie się nadawać do jakiej sytuacji. W przypadku, gdy mamy niewiele gruzu do wyrzucenia, można zdecydować się zarówno na mały kontener o pojemności od 1 do 3 m3, jak i na worki Big Bag. Te drugie są nieco tańsze i mogą przydać się przy niewielkich pracach remontowych lub gdy zamówiony wcześniej pojemnik okaże się minimalnie za mały.

  • Rodzaj odpadów

Mimo wielu zalet worków Big Bag należy pamiętać, że są one przeznaczone wyłącznie do gruzu, dlatego zabronione jest umieszczanie w nich starych mebli, azbestu, wełny mineralnej, a także odpadów zmieszanych. Dodatkowo w przypadku prowadzenia rozległych prac wyburzeniowych bądź rozbiórki znacznie lepszym rozwiązaniem może się okazać zamówienie kontenera. Warto też zastanowić się nad wypożyczeniem dwóch mniejszych kontenerów, z czego jeden byłby przeznaczony na odpady zmieszane, a drugi na czysty gruz. Wywóz czystego gruzu jest zdecydowanie bardziej opłacalny dla klienta, ponieważ nie tylko nie wymaga on dodatkowego sortowania, ale można go również poddać recyklingowi i powtórnie zagospodarować np. przy budowie wałów czy dróg.

  • Dostępność miejsca

Kluczowe jest zapewnienie miejsca nie tylko na postawienie kontenera, ale także na jego rozładunek i załadunek. Warto z tego powodu skorzystać z usług firmy, które oferują odbiór kontenerów z posesji o wąskich wjazdach. W przypadku mocno ograniczonej przestrzeni należy wybrać mniejszy kontener – w zamian można ustalić z firmą transportującą, aby odpady były wywożone częściej. Jeśli natomiast użytkowanie pojemnika miałoby się wiązać z koniecznością zdobycia pozwolenia z urzędu, aby zająć pas jezdni albo kawałek chodnika, wtedy należy również uwzględnić optymalny rozmiar kontenera, który będzie stanowił jak najmniejsze zagrożenie dla otoczenia.

  • Czas stosowania

Im dłużej prowadzone są prace budowlane bądź remontowe, tym więcej produkowanych jest odpadów, dlatego w przypadku prowadzenia długoterminowych robót warto zdecydować się na bardziej pojemny kontener. Z drugiej strony warte rozważenia jest również takie podzielenie grafiku, aby zamówić mniejszy kontener na sam początek prac, a następnie ustalić możliwość ponownego wypożyczenia pojemnika po zgromadzeniu kolejnej partii odpadów.