Skip to main content

Jak wiadomo, azbest jest bardzo niebezpiecznym materiałem, który wywołuje wiele problemów ze zdrowiem człowieka, między innymi nowotwory. Jednakże przez długi czas był bardzo popularny w polskim budownictwie. Według zarządzeń, do 2023 roku azbestowe elementy muszą być usunięte ze wszystkich budynków. W jaki sposób poradzić sobie z bezpiecznym usunięciem azbestu? Postaramy się odpowiedzieć.

Czy można usunąć azbest samodzielnie?

Przede wszystkim koniecznie należy pamiętać, aby nie usuwać azbestu samodzielnie, lecz zdać się na profesjonalną firmę, która takimi trudnymi działaniami zajmuje się na co dzień. Dlaczego? Informują o tym przepisy, ale ważny jest także fakt, że przedsiębiorstwa zajmujące się usuwaniem azbestu mają niezbędny sprzęt, a co najważniejsze doświadczenie, które pozwoli na usuwanie niebezpiecznych elementów w sposób odpowiedni dla środowiska naturalnego.

Jak i gdzie zgłosić chęć usunięcia azbestu?

Koniecznie należy pamiętać, że każdorazowe usunięcie elementów z azbestem należy poprzedzić fachową kontrola ich obecnego stanu. Następnie określona zostaje pilność pracy, przy pierwszym stopniu wymagane jest niezwłoczne usunięcie. Kolejny krok to zgłoszenie działania staroście lub wojewodzie przez właściciela budynku. Następnie wybrana firma zajmująca się utylizacją powinna przesłać okręgowemu inspektorowi pracy oraz inspektorowi nadzoru budowlanego takie dane jak liczba osób, które będą miały styczność z azbestem w czasie usuwania czy planowany termin zakończenia działania.

O czym należy pamiętać?

Przed decyzją o wynajmie konkretnej firmy zajmującej się wywozem azbestu, koniecznie należy sprawdzić czy ma zezwolenia na przewóz niebezpiecznych odpadów. Po zakończeniu prac należy dopilnować, abyśmy otrzymali kartę ewidencji odpadów i potwierdzenie zakończenia prac